Goed voorbereid op de decemberdrukte

Hoewel je misschien nog maar net terug bent van vakantie en we vorige week nog met z’n allen op het terras zaten, is het nu toch echt tijd om te beginnen met de voorbereidingen voor de decemberdrukte. In de aanloop naar de feestdagen is het namelijk traditioneel topdrukte in de retail en e-tail. Ook in 2017 haalde e-commerce weer mooie resultaten: in de laatste 3 weken voor kerst lag de gemiddelde weekomzet van webwinkels 34% hogerdan in reguliere weken. Het is dus belangrijk dat jij je als online ondernemer goed voorbereidt zodat jij optimaal kan profiteren van de decemberdrukte.

1. Zorg voor extra hulp

Sommige webshops behalen tot wel de helft van hun omzet in de laatste twee maanden van het jaar. Niet zo gek dat je dan de drukte niet aankan met je normale bezetting. Daarom is het belangrijk om op tijd te zorgen voor extra hulp. Zo kun je de klantenservice aan Snowball uitbesteden. Jij hebt dan je handen vrij om alle bestellingen te verwerken, terwijl je klanten altijd goed en vriendelijk te woord worden gestaan.

2. Laat je klanten op tijd shoppen door speciale aanbiedingen

Je zult het vast herkennen: net voor kerst of Sinterklaas worden nog even snel alle cadeautjes besteld. Met gevolg dat jij in de laatste dagen overstelpt wordt met bestellingen. Je kunt dit deels voorkomen door nu alvast met mooie aanbiedingen te komen voor de feestdagen. Daarnaast kun je klanten helpen herinneren op tijd te bestellen zodat zij hun bestellingen voor pakjesavond binnen hebben. Besteed hier aandacht aan in nieuwsbrieven en op social media. Laat je klanten ook weten dat de levertijd misschien langer is dan normaal, door een groot tekort aan pakketbezorgers in deze drukke periode.

3. Geef je webshop een december look

Veel ondernemers zijn inmiddels al druk bezig met de versiering van hun fysieke winkel. Ook voor jou, als online retailer, is het tijd om je webwinkel is sinterklaas- en kerstsferen te brengen. De juiste look and feel voor de feestdagen kan veel voor je omzet doen. Daarnaast is het goed om speciale landingspagina’s te maken voor jouw sinterklaas- en kerstaanbiedingen, je kunt dan heel gericht adverteren op deze aanbiedingen.

4. Pas je SEO en SEA aan op de decemberdrukte

Het is vaak een hele zoektocht om een geschikt cadeau te vinden. In de aanloop naar de feestdagen zoeken mensen dan ook anders dan normaal. Pas hier je advertising en SEO op aan, zodat je snel gevonden wordt. Denk hierbij aan ‘cadeautip mannen’ of ‘geschenk vrouwen’. Met een beetje creativiteit kun je een hele lijst zoekwoorden bedenken die van toepassing zijn op jouw producten en de decemberdrukte. Snowball helpt je graag bij het goed inrichten van je campagnes en maken van mooie content.

Met deze tips kun je je goed voorbereiden op de komende drukte. Heb je extra hulp nodig, dan kan Snowball je adviseren. Wij zorgen ervoor dat je webshop 7 dagen per week van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat bereikbaar is, via ieder denkbaar kanaal. Zo heb jij je handen vrij om de beste resultaten te halen.

gepost door admin op september 24, 2018