Twee derde van de Nederlanders geeft jaarlijks aan goede doelen. Daarmee zijn we het meest vrijgevige land in Europa. Kritisch zijn we ook want we verlangen wel van deze goede doelen dat het geld ook daadwerkelijk op de hulpbehoevende plek terecht komt en niet ten laste van (hoge) salarissen en kosten gaat. In 2017 kwam ongeveer 90% van alle donaties terecht bij het doel aldus Goede Doelen Nederland

Goede doelen hebben best een uitdaging. Ze hebben goed personeel nodig om optimaal te functioneren en soms kost dat best veel geld. Ze moeten geld ophalen voor hun goede doel maar moeten om dit te kunnen, soms flink investeren in (online) marketing. Investeringen die ze net als een ‘regulier’ bedrijf moeten maken om succesvol te kunnen zijn. In dit geval gaat het alleen niet om winst maken maar wel om zoveel mogelijk geld ophalen en zo min mogelijk uitgeven.

De kosten van beheer en administratie bedragen nog altijd 3% van het totaal. We hebben het dan over een kleine 100 miljoen Euro voor 146 goede doelen uit het onderzoek. Daarnaast moet je je afvragen of er manieren zijn om ‘klantgerichter’ donaties te laten plaatsvinden zodat je niet alleen kosten kan besparen maar ook meer donaties kan binnenhalen op het zelfde moment.

Mobiel betalen de norm

Gelukkig zijn er een aantal ontwikkelingen gaande die ervoor zorgen dat ze steeds efficiënter hun werk kunnen doen. Zo zijn communities van gepassioneerde vrijwilligers via community platformen eenvoudiger in te zetten en komen er steeds meer tools die slimmer werken mogelijk maken. Ook op het gebied van betalingen zijn er veel ontwikkelingen.

We hebben al de verschuiving meegemaakt van collectebus naar pinnen, tappen en automatische overschrijving. Nu staan we aan de vooravond van een hele nieuwe trend. Het mobiel betalen. En dit zal een enorme vaart gaan nemen. Zo is voor 92% van de Chinezen uit de grote steden mobiel betalen de huidige norm.  Daar hebben ze WeChat, hier hebben we Tikkie! Met inmiddels meer dan 4miljoen geregistreerde gebruikers.

Was het voorheen alleen voor geld overmaken tussen vrienden. Sinds november 2018 is Tikkie er ook voor de zakelijke markt en dat neemt een enorme vlucht.  Zo’n 2000 bedrijven werken nu al met Tikkie, van kappers en loodgieters tot grote bedrijven als KLM, verzekeraar Achmea en supermarktketen SPAR.

Gemak dient de mens. Ook als het gaat om het overmaken van geld. “In twee derde van de gevallen haken online betalers af in de allerlaatste fase’’, vertelt Freek de Steenwinkel, directeur Tikkie. “Dat gebeurt omdat ze hun wachtwoord zijn vergeten of omdat ze voor hun gevoel te veel gegevens moeten prijsgeven.’’

Met Tikkie is het eenvoudig en snel. Dat blijkt ook wel uit de eerste resultaten die er worden geboekt bij bedrijven. “Binnen een week hadden we 98% van de betalingsachterstanden weggewerkt.” Aldus Moekes Maaltijd. Nog niet overtuigd? 48% van alle tikkies worden binnen het uur betaald en 80% binnen 12 uur

Bedenk je dus eens wat je hier allemaal mee kunt bereiken

Minder afhakers in het overmaak proces dus hogere donaties. Laagdrempeliger donaties maken dus meer donateurs. En wellicht belangrijker; aansluiting vinden bij een jonge doelgroep die best graag wil doneren maar wel op een manier die bij hun past. En dan ook nog eens op een efficiënte manier met minder administratieve lasten waardoor je kan besparen op de kosten.

Best sociaal dus zo’n Tikkie!

Meer weten over Tikkie en hoe dit in te zetten voor jouw goede doelen organisatie? Neem dan contact met ons op.

Lees ook
website of webshop bouw