“We verwachten opnieuw een jaar van groei voor de Retail”. Zo luidt de verwachting van AbnAmro. De geprognotiseerde groei staat op 2% voor het komende jaar. Dat is goed nieuws voor de retailers zo aan het begin van een nieuw jaar zou je zeggen.

Het betekent echter niet dat retailers achterover kunnen leunen want de markt van de retail is enorm in beweging. AbnAmro geeft hierbij het volgende aan: “De consument is in de loop van de jaren kritischer geworden en heeft meer macht gekregen. De consument maakt via het internet eerst een vergelijking tussen producten alvorens naar de winkel te gaan, en soms vind die laatste stap niet plaats. Bovendien hebben de winkeliers te maken met forse concurrentie.”

Nieuwe klantgroepen kopen liever online

In een eerder blog uit 2018 schreven we al over de verschuiving van Retail naar R-E-tail. Online wordt steeds belangrijker. Onderstaande plaatje maakt ook duidelijk waarom dit het geval is. Het gaat namelijk slechts deels om gedrag verandering van je huidige klanten. Het gaat met name om het feit dat consumenten groepen die met online zijn opgegroeid meer te besteden krijgen en volwaardig meedraaien in de economie van vandaag. Voor veel retailers zijn dit de potentiele nieuwe klantgroepen. Wanneer de online strategie echter niet goed op orde is of geheel ontbreekt zal hier geen aansluiting gemaakt kunnen worden. Het resultaat is dat deze nieuwe klantgroep zijn of haar geld bij de online concurrent zal uitgeven. Dit verklaart dan ook dat de verkoop groei van E-tailers 24x zo veel is als van retailers’.

 

Bron; Online shopping trends 2017 – US – Crowd

 

Sluit je propositie aan op je nieuwe klantgroep(en)

Belangrijker dan ooit zowel offline als online! De nieuwe klantgroepen waar we het hierboven over hadden verlangen namelijk ook andere dingen van je. Een van de top 5 trends in Retail 2019 volgens Forbes wordt gedreven door zo’n nieuwe klantgroep. Het zijn de Millennials (waarvan 2/3 bij voorkeur online winkelt) die emotie boven prijs waardeert en zo de wereld een beetje mooier maakt:

“More and more, consumers are shopping with their emotions instead of their wallets. Indeed, millennials’ changing preferences and attitudes regarding corporate responsibility, social consciousness, and more have already impacted how retail brands present and position themselves.”

Wanneer je gewend bent om vanuit een winkel te werken ben je iedere dag in gesprek met je klant en pas je je continue aan. Je ziet het terug in nieuwe etalages, nieuwe winkel indeling, etc. Denk dus goed na over je doelgroep online en zorg voor een manier om ook in de toekomst aansluiting te blijven houden met je online doelgroep.

Zorg dat je gevonden kan worden

Bij het openen van een nieuwe vestiging denkt iedere retailer aan locale- advertenties, -acties en uithangborden. Ze weten dat ze gevonden moeten worden door hun nieuwe locale doelgroep. Wanneer diezelfde retailer online gaat denken ze er vaak al te zijn door enkel een website te laten maken.

Het vertalen van de kennis over klanten in de winkelstaat naar online is niet altijd zo makkelijk als het lijkt. Het is een eigen specialisatie geworden. Online moet je eigenlijk dezelfde dingen organiseren maar dan op een andere manier. Ook online gaat het om “traffic naar je winkel”. En als ze dan binnen zijn een manier te vinden om ze binnen te houden en ze precies die dingen te laten zien die bij hun passen.

Veel ondernemers zien de veranderingen in de markt en doelgroepen. Veel kennen ook verhalen van mede ondernemers die geld zijn kwijtgeraakt met de bouw van website of shop zonder noemenswaardig succes. Dat verklaart waarom er ook nog veel bedrijven zijn zonder website of shop omdat ze niet weten hoe het aan te pakken.

De juiste partner

De juiste online partner bouwt niet alleen een mooie website of shop voor je. Die partner kan je ook adviseren als het gaat om je propositie en communicatie beleid. Kan je helpen met je online vindbaarheid en bereikbaarheid via telefoon of bvb chat. Is in staat je totaal te ontzorgen maar indien gewenst ook dat deel voor je uit handen te nemen waar je zelf niet aan toe komt of minder verstand van hebt. Heb je de juiste online partner gevonden dan krijg je je online bal aan het rollen als een sneeuwbal die maar blijft groeien en groeien. Zou dat niet het perfecte begin van het nieuwe jaar zijn?

Recente berichten
retail e-tail