Een gebruiksvriendelijk webshop is van cruciaal belang om succesvol te zijn online. Maar dan hebben we het niet alleen over de frontend, voor hetgene jouw klant ziet en gebruikt om een bestelling te plaatsen. Maar in dit geval hebben we het over de backend, die eigenlijk nog belangrijker is, want die zorgt er voor dat jij als merchant je shop lekker fris en dynamisch kan houden en het meest actuele productaanbod kan tonen.

Waarom je je webshop moet blijven vernieuwen

Je homepage is de etalage van je webshop, en net als een fysieke winkel wil je continue je aanbod en aanbiedingen vernieuwen om je bezoekers en klanten te blijven interesseren. Nog mooier is het als je webshop zijn aanbod automatisch aanpast aan de behoefte en interesse van je klant, zodat een klant niet hoeft te zoeken en sneller zal overgaan tot een aankoop. Dus dynamische en relevante content aanbieden resulteert in een verhoogde conversie, wat zal lijden tot een hogere winstgevendheid van je webwinkel. Shopware heeft een techniek ontwikkeld genaamd “product streams” en “customer streams” die het mogelijk maken om automatisch een relevant aanbod te tonen, maar hier gaan we in een andere blog verder op in.

Flexibele webshop techniek

Bij veel ecommerce software pakketten is het niet altijd makkelijk om je content even snel aan te passen, of je hebt flinke development skills nodig, zoals bijvoorbeeld bij Magento, of je zit aan een vaste structuur vast zoals bij Prestashop. M.a.w. de gebruiker moet zich aanpassen aan de techniek van de webshop, en dat is uiteraard de verkeerde volgorde. Marketeers moeten snel kunnen inspelen op trends en bewegingen in de markt, en niet afhankelijk zijn van de planning en agenda van een development afdeling.

Wij zien dat met name gebruikers van Magento worstelen met de techniek, even snel een banner plaatsen of landingspagina maken is namelijk een ware crime. En buiten het feit dat het daarom een zeer tijdrovend en dus kostbare exercitie is, is het ook frustrerend werk waarbij het eindresultaat ook vaak te wensen over laat.

Drag & Drop is de nieuwe WYSIWYG

Voor de duidelijkheid WYSIWYG staat voor What You See Is What You Get. Een veelgebruikte term in CMS systemen zoals bijvoorbeeld WordPress, waarbij de ingebouwde tekst editor daadwerkelijk laat zien wat je aan het maken bent, en datgene zal laten zien aan de frontend van je website. Zolang je je bij tekst houdt klopt dat ook wel aardig, maar zodra er afbeeldingen bij geplaatst moeten worden dan wordt het al lastiger. Hetgene wat je in de backoffice ziet wordt dan al snel anders als datgene wat je daadwerkelijk op je website ziet, helemaal als men de website opent op een mobiel.

Drag & Drop functionaliteiten binnen een webshop is ideaal voor marketeers en merchants die snel en eenvoudig zelf nieuwe content willen toevoegen. En daarbij niet belemmerd willen worden door een gebrek aan HTML, CSS of andere platform afhankelijke technische kennis. Shopware heeft deze techniek standaard al ingebouwd en werkt feilloos. Vele standaard content elementen kun je eenvoudig op een vooraf ingesteld grid slepen en precies daar plaatsen waar je het wilt hebben. Voor ieder device zoals desktop, tabblad of smartphone kun je voor dezelfde pagina een eigen opmaak/ layout opbouwen, je kunt dit zelfs bepalen voor landscape of portrait. Dit elimineert dus de veelvoorkomende problematieken bij responsiveness van websites en webshops, waarbij pagina’s er lelijk en onprofessioneel uit zien op een smartphone of ander mobiel device.

Conclusie, zorg dat je als webshop ondernemer flexibel bent, en dat je een platform technologie kiest die het jou mogelijk maakt om succesvol te zijn online.

Techniek moet voor jou werken, niet tegen jou!

Lees ook
shopware