Trends binnen e-commerce volgen elkaar in razend tempo op, het is haast onmogelijk om het nog bij te houden. Maar wil je het binnen de online shopping markt met de moordende concurrentie redden, dan zal je er toch bovenop moeten zitten. Wij helpen je een handje door de belangrijkste trends voor het komende jaar op een rijtje te zetten.

Personalisatie

Klanten verwachten een persoonlijke ervaring, of ze nu in een fysieke winkel staan of online aan het shoppen zijn. In fysieke winkels weten de slager en de groenteboer misschien je naam nog wel, maar digitaal is dat een stuk ingewikkelder. Of toch niet? Er zijn tegenwoordig tal van mogelijkheden om online je klanten dezelfde persoonlijke ervaring te bieden, de investering die je hiervoor moet doen heb je er al snel uit: gepersonaliseerde content scoort 42% beter dan niet-gepersonaliseerde content.

Personalisatie begint bij het verzamelen van over je bezoekers en klanten. Dit kan op basis van koop- en klikgedrag, maar je kan daarnaast ook feedback vragen aan je klanten. Vervolgens kun je op basis van die data profielen opbouwen zodat je relevante aanbevelingen kan doen aan je klanten.

Mobile experience

Conversies bij mobile shopping bleven jarenlang achter, maar daar lijkt nu verandering in te komen. Op Black Friday werden alle mobile shopping records zelfs verbroken en maar liefst 89% van alle Nederlanders ouder dan 15 jaar hebben in het eerste halfjaar van 2017 een online aankoop gedaan via smartphone of tablet. Hoog tijd dus om te zorgen voor de beste mobile shopping experience binnen jouw webshop, is jouw webshop eigenlijk wel volledig responsive? En speel je verder in op de wensen van een mobiele shopper, zodat ze bijvoorbeeld door je producten kunnen swipen?

Benieuwd hoe de mobile experience binnen jouw webshop is? Wij adviseren je graag!

Omnichannel

De mobile experience is dus belangrijk, maar wil je in 2018 echt relevant blijven moet je als webshop niet alleen binnen je webshop een perfecte mobile experience bieden, maar ervoor zorgen dat al je kanalen aan de voor- én achterkant volledig geïntegreerd zijn: omnichannel. Dit begint al aan de voorkant: al je verkoopkanalen zijn op elkaar afgestemd. Ze zorgen voor een consistente ervaring doordat design, tone-of-voice en service op alle kanalen herkenbaar zijn voor je klanten. Om vervolgens de stap van multichannel naar omnichannel te maken, moet ook je backoffice geïntegreerd zijn met al je verkoopkanalen.

Virtual reality

Wil je nog een stap verder gaan in omnichannel, dan kom je bij virtual reality. Aangezien maar liefst 62% van de klanten toch nog de voorkeur geeft aan een fysieke winkel boven een webwinkel, kun je als online ondernemer met VR goed inspelen op die behoefte. IKEA Place is hier een mooi voorbeeld van: zonder van je bank af te komen sta je in een IKEA winkel en bekijk je alle producten alsof ze recht voor je neus staan. Zo maak je van je merk een beleving en kom je dichterbij je doelgroep te staan.

Marketplace

Marketplaces zijn niet een nieuwe trend binnen e-commerce. Webwinkeliers kunnen via Bol.com hun producten verkopen, we bestellen voor miljoenen bij de Chinese e-commerce gigant Alibaba en Amazon vertaalde haar site in 2016 al naar het Nederlands. Toch staan marketplaces ook voor 2018 weer op menig trendslijstje. Het blijft dan ook een hot topic binnen e-commerce, zeker nu Nederlandse consumenten sinds november 2017 zich ook kunnen abonneren op Amazon Prime. De verwachting is dan ook dat de traditionele webshop steeds meer zal verdwijnen en allesomvattende marketplaces steeds belangrijker worden: klanten kunnen in 1 webshop alles bestellen en kleine online ondernemers kunnen ook een stukje van de e-commerce markt pakken.

Recente berichten
klantenserviceminder retour bestellingen