Retourzendingen zijn een grote kostenpost voor webwinkels. Zelfs voor grote webshops, die zo’n 30 tot 50 procent van hun bestellingen retour krijgen, kan het ervoor zorgen dat ze nog maar net winstgevend zijn. Je betaalt namelijk niet alleen de portokosten van de retourzending, maar ook alle kosten van het verwerken van de retourzending. Toch is het slim om een soepel retourbeleid te hanteren.
Uit onderzoek van econoom Alec Minnema van de Rijksuniversiteit Groningen, blijkt dat wanneer retour zenden gratis is, klanten eerder geneigd zijn om te kopen bij de webwinkel. En wanneer klanten de producten langer in huis mogen houden, sturen ze het minder snel terug. Nog een fijne bijkomstigheid van een soepel retourbeleid: je klanten zullen je sneller bij vrienden en familie aanbevelen.
Dring retourzendingen terug met simpele aanpassingen
Dit biedt dus mogelijkheden voor webshops om winstgevender te worden, alleen al door het aanpassen van hun retourbeleid. Maar er zijn meer aanpassingen die ervoor kunnen zorgen dat er minder bestellingen retour worden gestuurd:
- Optimaliseer je verzendproces
Veel retouren komen voort uit een verkeerd verzendproces: klanten ontvangen verkeerde of beschadigde artikelen. Zorg daarom voor duidelijke productomschrijvingen in zowel je webshop als je magazijn, zodat er geen verwarring ontstaat. Beschadigingen worden vaak tijdens de verzending veroorzaakt, daarom is het belangrijk dat al je pakketjes goed worden ingepakt: gebruik passende dozen van stevig materiaal en indien nodig vulmateriaal.
Je kunt je verzendproces ook door ons laten optimaliseren, kijk hier naar de fulfilmentoplossingen van Snowball.
- Zorg voor een goede productomschrijving
Een andere belangrijke veroorzaker van retouren is dat het product niet aan de verwachtingen voldoet. Het is onmogelijk om in een webshop een net zo volledig beeld van een product te geven als wanneer de klant het in een fysieke winkel in zijn handen heeft, maar je kan een eind komen. Zorg daarom voor een uitgebreide en eerlijke productomschrijving en duidelijke productfoto’s.
- Maak geen gebruik van modellenfoto’s
Uit hetzelfde onderzoek van Minnema is gebleken dat wanneer de webshop werkt met modelfoto’s, er veel meer producten worden teruggestuurd. Op modellen zit de kleding namelijk altijd perfect, maar dan wel met speldjes vastgezet. De teleurstelling is dan groot, wanneer de klant het kledingstuk thuis past.
- Zorg voor goede adviseurs en bereikbaarheid
Het gebeurt vaak dat producten terug worden gestuurd omdat de klant het verkeerde heeft besteld, of niet snapt hoe een product werkt. Het loont daarom om als webshop je klanten goed te adviseren, zowel voor als na de aankoop. Een gemakkelijke en toegankelijke manier voor klanten om contact met je te zoeken is via chat, biedt dit daarom aan op je site. Je kunt dan niet alleen snel vragen beantwoorden wat zorgt voor een hogere conversie, het is ook een ideaal moment voor cross-selling. Zorg vervolgens dat je aftersales ook op orde is om retouren terug te dringen: stuur een mail of bel je klant, vraag of je ze nog ergens mee kan helpen of dat alles duidelijk is. Je zorgt dan niet alleen voor minder retouren, maar je laat ook een goede indruk achter: je bent betrokken bij je klant. Dit zorgt dan weer voor meer en beter reviews, dat is mooi meegenomen!
Met deze 4 tips kun je het aantal retourzendingen al flink terugdringen en dus veel geld besparen. Snowball kan je helpen bij deze 4 adviezen, met onze fulfilmentpakketten nemen we je logistieke proces uit handen zodat jij zorgeloos kan ondernemen. Met Webshop Support zorgen we dat jouw webshop 7 dagen per week via telefoon, chat en social media bereikbaar is. Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek.