Sinterklaas is in het land en is weer aan het shoppen geslagen. Niet alle pakjes passen immers op de boot vanuit Spanje dus moet hij samen met zijn pieten flink aan de slag nu ze weer in Nederland zijn. Ook de goedheiligman is een flinke fan geworden van online en besteedt er zo’n 350 miljoen euro. Zo zorgt hij in de weken tot pakjesavond naar verwachting voor wel 20 tot 30 procent meer omzet dan in een gemiddelde week. [Thuiswinkel.org] Vorig jaar had hij onze verwachtingen zelfs overtroffen door een gemiddelde weekomzet die 28% hoger lag. We zijn benieuwd naar zijn budget voor dit jaar.

De kerstman lijkt hem elk jaar net te willen overtreffen. In de drie weken voor Kerstmis lagen de Nederlandse online bestedingen 28 procent hoger dan in een reguliere week in 2018. [Twinkel] Wil Sinterklaas hem dit jaar overtreffen dan moet hij dus ofwel duurdere cadeaus gaan kopen of gewoon meer…. We zijn immers allemaal o zo braaf geweest het afgelopen jaar?

Heb je een webwinkel dan is het dus de vraag hoe je Sinterklaas en zijn pieten de komende weken kan attenderen op al die mooie cadeaus die jij hem kan aanleveren. Ze hebben een tijdsdruk waar je prima op kan inspelen immers.

Alles begint bij het hebben van een goede webshop. Zie het een beetje als het fundament van je huis. Met het fundament op orde kan je bouwen aan het Sint-proof maken van jouw webwinkel.

Vier stappen:

  1. Ga effectief aan de slag met SEO en SEA om de Sint en zijn pieten in jouw webwinkel te krijgen. Wees ook creatief want zoektermen van de Sint en zijn pieten kunnen anders zijn dan je gewent bent van je reguliere klanten. Verdiep je in mogelijke verlanglijstjes zodat je weet waar je de Sint en zijn pieten mee kan helpen.
  2. Zorg ervoor dat als ze bij jou in de webwinkel komen ze zich thuis voelen. Zorg voor een Sinterklaas sfeer/ look&feel, laat duidelijk type cadeaus, prijs range en/of doelgroepen zien. Gemak dient de mens en zeker Sinterklaas en zijn pieten die onder tijdsdruk staan.
  3. Als ze je website gevonden hebben, kunnen ze dan met je in contact komen via telefoon of chat? Tegenwoordig is het steeds moeilijker om tussen de chatbots en faq’s nog in contact te komen met de mens binnen een organisatie. Realiseer je dat de goedheiligman juist zeer gesteld is op menselijk contact.
  4. Mocht naderhand een cadeau retour gestuurd worden geef dat dan extra aandacht deze dagen. Niet alleen heb je de kans om van Sinterklaas en zijn pieten een trouwe (jaarlijks) terugkomende klant te maken maar je komt ook nog eens in contact met de ontvanger van dit cadeau. Wellicht levert de goedheiligman je zo ook nog een toekomstige klant op!

Partner in online business

Winkeliers uit de winkelstaat weten als geen ander om hun fysieke winkel Sint-proof te maken. Toch blijkt het vaak moeilijk voor hun om succesvol de transitie te kunnen maken van retail naar R-E-tail Met een juiste partner in online liggen hier enorme groeikansen zoals de vorige blog omschreef.

Laat ons je partner zijn in jouw online business en samen zetten we de sneeuwbal aan het rollen. Dit doen we ondermeer door de development van je website, optimalisatie t.b.v. de vindbaarheid (SEO), bereikbaarheid verhoging en fulfilment uit handen te nemen.

Recente berichten
retail e-tailwebshop kerst