Van de 3,3 miljard internetgebruikers wereldwijd zijn er naar schatting 330 miljoen mobile only gebruikers. Millenials zitten gemiddeld zelfs 3 uur per dag op hun smartphone. Salesforce verwacht bovendien dat nog dit jaar de helft van alle online aankopen via mobiel worden gedaan, via het m-commerce kanaal. Reden genoeg dus om te zorgen voor een goede responsive site als webwinkelier. Maar helaas: nog veel webshops spelen onvoldoende in op mobile shopping en verliezen daardoor veel conversies.

Mobile first van Google

Behalve dat je het risico loopt dat shoppers afhaken in jouw webshop als ze niet mobiel kunnen shoppen, zal ook je Google ranking hieronder lijden. Google heeft in 2018 de Mobile Index leidend gemaakt bij het bepalen van posities van zoekresultaten. Dat betekent dat wanneer je website of webshop niet geoptimaliseerd is voor mobiel, dat alle andere SEO-inspanningen ten spijt zijn: je zakt steeds verder weg tot je niet meer door je doelgroep gevonden wordt.

Responsive is meer dan een passend design

Maar een goede responsive site is meer dan een design dat meeschaalt met de verschillende devices. Ieder device: desktop, tablet en mobiel, vereist een eigen aanpak om conversies te verhogen. We geven je drie tips voor een goede responsive design.

  1. Duimvriendelijk design

Schermen van smartphones worden steeds groter, kijk maar naar de nieuwe iPhone Max. Daarom is het belangrijk dat je in je design er rekening mee houdt de belangrijkste call-to-action in ‘duimvriendelijke zones’ staan, zodat je shopper met 1 hand kan shoppen.

duimvriendelijke zones

Duimvriendelijke zones

  1. Conversational interface

Op het scherm van een smartphone is er veel minder ruimte dan op een laptopscherm, daarom moet je hier slim omgaan met de beschikbare ruimte. Je kunt hiervoor veel inspiratie halen uit toepassingen die op smartphones worden gebruikt, zoals social media. Dit noemen we conversational interfaces. Deze designs proberen zo natuurlijk mogelijk een gesprek na te bootsen.

  1. Zorg voor duidelijke productfotografie

Een ander nadeel van de kleinere schermen van smartphones ten opzichte van desktops is dat foto’s natuurlijk ook veel kleiner zijn. Als je geen goede productfoto’s hebt, zal de mobile shopper niet goed kunnen zien wat hij nou precies koopt. Een flinke afknapper dus. Zorg voor duidelijke foto’s en voldoende relevante detailfoto’s.

Snowball haalt jouw mobile shopper binnen

We hebben je al 3 tips gegeven hoe je jouw webshop kunt optimaliseren voor m-commerce. Wij helpen je graag verder om je hele webshop te optimaliseren en kunnen je ook ondersteunen bij online marketing en contentcreatie om je shop naar een volgend niveau te tillen. Benieuwd wat we voor jou kunnen doen? Neem snel contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek.

Recente berichten
BEL ME NU
+
Bel mij!
Call Now Button tips klantbehoudwebshop sinterklaas marketing